اخبار

بازار جهانی ماسک تحت تاثیر (covid 19) تا سال 2027

بازاچهانی ماسک

بازار جهانی ماسک صورت تحت تاثیر ویروس کرونا (covid 19) تا سال 2027

بازار جهانی ماسک در سال 2019 میلادی 1،523 میلیون دلار بوده است و پیشبینی مش ود که این رقم به 2،455 میلیون دلار در سال 2027 برسد. نرخ رشد مرکب سالانه ی این بازار مابین سال 2021 الی 2027 حدود % 4.4 خواهد بود.

ماسک صورت نوعی ماسک محافظتی می باشد که جهت در امان ماندن از بیماری های تنفسی مانند کرونا (covid 19)، آنفولانزا، بیماری های واگیردار تنفسی و همچنین آلاینده های تنفسی هوا مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع ماسک، نوعی ماسک نیم صورت هستند که تنها بینی، دهان و چانه را محافظت می کنند.

علاوه بر این، این نوع ماسک جهت محافظت از کادر درمان در بیمارستان های درگیر در بیماری های همه گیر مانند، کرونا (covid 19)، آنفولانزا، سارس و …مورد استفاده قرار می گیرند. ماسک های N95 در محافظت از کادر درمان و افرادی که بصورت مستقیم و در مدت زمان طولانی با بیماران ویروسی درگیر هستند، در جلوگیری از شیوع بیماری عملکرد بهتری از خود نشان داده است.

گرچه مقامات نظارت بهداشتی، استفاده از ماسک های N95 را تنها به کادر درمان توصیه می کنند و لزوم استفاده از آن را برای عموم ضروری نمی دانند، اما با این وجود، بخشی از جامعه برای کاهش ریسک آلوده شدن به ویروس کرونا (covid 19) همچنان مایل به استفاده از این نوع ماسک می باشند.

در سطح جهان، میلیون ها نفر به ویروس آنفولانزا (H1N1) و یا کرونا (covid 19) آلوده شده اند که واسطه ی آن رقم بیشماری نیز جان خود را از دست داده اند. در حال حاضر، حفظ فاصله ی اجتماعی و استفاده از ماسک تنها راه محافظت مردم در برابر ویروس کرونا (covid 19) می باشد. به همین دلیل حمایت های دولتی در سطح جهان منجر به تزریق سرمایه های زیادی به صنعت تولید ماسک صورت شده است.

از آنجایی که کاربران شبکه های اجتماعی با گسترش ضریب نفوذ اینترنت در میان جوامع بصورت روزانه در حال افزایش است، بسیاری از تولید کننده ای کلیدی ماسک، استراتژی فروش محصولات خود را بر پایه ی شبکه های اجتماعی و تبلیغ و کمپین در این شبکه ها قرار داده اند.

همچنین، قیمت بالا و تقاضای زیاد برای ماسک های N95، ماسک های سه لایه ی پزشکی و ماسک های ضد گرد و غبار، باعث ظهور برندهای تقلبی در بازار شده اند.

بخصوص در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه، که قیمت محصول یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر انتخاب خریدار می باشد، ظهور برندهای تقلبی بیشتر مشاهده می شود.

برندهای تقلبی به دلیل عدم استفاده از مواد مرغوب و هچنین عدم بهره بردن از تکنولوژی های مناسب، نه تنها نمی توانند از مشتری در برابر عوامل بیماری زا مراقبت کنند، بلکه حتی تاثیر معکوس خواهند داشت.

شبکه های توزیع آنلاین یکی از راه های توزیع اینگونه محصولات تقلب هستند که به راحتی می توانند چنین محصولاتی را در میان مصرف کنندگان توزیع کنند.

ماسک صورت از نظر ساختاری به سه دسته تقسیم می شوند، ماسک های N95، ماسک های پزشکی (ماسک جراحی) و ماسک گرد و غبار. موادی که در ساخت پاچه های اصلی این ماسک ها مورد استفاده قرار می گیرد عموما از جنس پلی پروپیلن هستند و یا اینکه پنبه هستند.

همچنین ماسک ها یا یک بار مصرف می باشند و یا چندبار مصرف.
در سال 2019 بیشتری سهم بازار ماسک را ماسکهای پزشکی (جراحی) به خود اختصاص دادند.

پیشبینی ها نیز نشان می دهد که تا سال 2027 نیز بازار اصلی ماسک را ماسک پزشکی پوشش خواهد داد.

سهم بازار ماسک

سهم بازار ماسک

بر اساس مواد اولیه، ماسک های تولید شده با پلی پروپیلن، بیشترین سهم را در بازار ماسک صورت دارند. پلی پروپیلن یکی از محصولات جانبی پتروشیمی است که در بسیاری از کشورها بصورت گسترده تولید می شوند.

گرید خاصی ای این پروپیلن برای تولید پارچه های اسپان باند مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از کاربرد های پارچه های اسپان باند، به عنوان فیلتر اصلی ماسک های صورت می باشند.

همچنین، ماسک های یک بار مصرف بیشترین سهم را در بازار ماسک صورت دارند. علاوه بر این، گسترش شیوع ویروس کرونا (covid 19)، منجر به افزایش توزیع آنلاین این نوع ماسک ها و فراگیری مصرف آنها شده است.

آنچه که بدیهی می باشد، در طی سالهای پیش رو، حجم بازار ماسک صورت نزدیک به % 60 درصد رشد خواهد داشت. لذا تمرکز جدی بر روی توسعه ی فعالیت های تولیدی و تکمیل زنجیره ی تأمین این نوع ماسک های می تواند بسیار حائز اهمیت و برای کسب و کارهای نوپا بسیار حیاتی باشد.